2011. március 31., csütörtök

Szaturnusz és holdjai: Titan és Rhea

Vettünk távcsövet :) Vagyis megvettük A Távcsövet. A végső választásom egy 130/650-es Newtonra esett, amiről igazából sok jót hallottam, rosszat sokkal kevesebbet, a jót pedig főleg olyanoktól, akiknek szintén ilyen van. Nos, kicsinek nem kicsi, de még talán nem is olyan rettentően nagy, főleg ha Ákos cipeli a mechanikát és nem én :D

A kép borzasztóan sikerült, látszik hogy rajzolni jobban tudok, mint fotózni :)

Rögtön meg kellett küzdenem egy rakás dobozzal is, ugyanis a dolog ott indult, hogy 3, azaz három egyforma méretű dobozba van becsomagolva a sok kisebb doboz, és a nagyobb doboz az igencsak nagy: 1,5 méter hosszú. De a fizika törvényeit is meghazudtolva sikerült EGYEDÜL! összeraknom az egészet. Igaz kimaradt valahonnan egy csavaralátét, ami nem szerepelt a leírásban, de majd átgondolom hova lehet való :)

Mindjárt ki is tettük az erkélyre amint lement a Nap, és először megpróbáltam párhuzamosítani a starpointerrel (amire elég hamar rájöttem amúgy hogy kell), és utána rákeresni valami csillagra. A rákeresni valami csillagra direkt hangzik így: több a felhő, mint az ég, szóval a legfényesebb csillagok halvány pontként fénylettek az égen. Azért sikerült vele megtalálni a Siriust és a Betelgeuse-t is és próbáltam elállítgatni, tekergetni a fókuszt, hogy lássam mennyire szimmetrikus a kép. Eléggé (sőt teljeses) szimmetrikusnak láttam, úgyhogy egyelőre a jusztírozást talán megússzuk :)

Arra viszont még nem sikerült rájönnöm, hogy a tányérnyi kupak amin van egy kisebb kupak is milyen célt szolgál pontosan. Azért valamennyire felvilágosítottak hogy azzal lehet a fényt csökkenteni pl. Hold figyelésénél, szóval majd kipróbálom.

Mivel Ákos be volt sózva a Szaturnusz miatt, rögtön azt kerestük meg, amint látható volt az égen. Először a 25 mm-es okulárral kerestem meg, utána kicseréltem a 10 mm-esre és volt wáó legalább is számomra. Ákos kicsit csalódott volt, mert ő arra számított, hogy egy bazinagy bolygót fog látni. Mondtam neki hogy ahhoz sokkal nagyobb nagyítás kell, hiszen még ez is  csak 65x nagyítás.

Nekem azért volt sikerélményem, sikerült megfigyelnem a Szaturnusz két holdját is, a Titan-t és a Rhea-t. Először csak a Titan látszott, de idővel ahogy nézegettem a sokkal kisebb Rhea is felsejlett a képen. Ezeken kívül sok minden nem látszott, elég borzalmas az ég és a felhőzet kint sajnos.
Viszont azt hiszem a 65x nagyítástól ilyen időjárási körülmények között ez sem volt rossz :)

1 megjegyzés:

  1. Gratulálok a távcsőhöz!
    A tányéryi kupak sztem a cső végére kell, hogy ne menjen bele a por és piszok :)
    A kis lyuk rajta kb hasonló funkció mint a fényképezőgépen a blende. A bejövő fényt lehet vele csökkenteni (pl lehet a napvédő fólián is spórolni egy kicsit ...) illetve az optikai hibákat csökkenteni.

    VálaszTörlés